Volledig aftrekbaar zijn kosten die direct nodig zijn voor jouw bedrijf en ook alleen daarvoor gebruikt worden. Denk hierbij aan advieskosten, gereedschap, briefpapier, werkliteratuur enzovoorts.
De Belastingdienst kijkt vooral naar de reden waarom je de kosten hebt gemaakt. Als jij je kosten goed kunt verantwoorden zullen ze geaccepteerd als volledig zakelijke, aftrekbare kosten.
Aftrek kosten exclusief btw: 100%
Btw aftrek: 100%
Volledig aftrekbare kosten boeken in mijn administratie
Stel je koopt een grote voorraad briefpapier met bedrijfslogo voor € 30,25 en betaalt direct. Van deze kosten is € 5,25 btw. Het bedrag excl. btw bedraagt dus €25. Je verwerkt dit als volgt in je boekhouding.
Winst- en verliesrekening
Debet | Credit | |
Omzet | ||
Kosten | €25 |
Balans
Debet | Credit | |
Bank | €30,25 | |
Btw voorbelasting | €5,25 |
De btw die je betaalt, krijg je later terug van de Belastingdienst. Dus dit is geld dat je nog tegoed hebt en dus als vermogen (debet) op de balans geboekt wordt. Er wordt € 30,25 afgeschreven van je bankrekening en de kosten exclusief btw bedragen € 25.