Verkoop

Je eerste factuur versturen

Als je een product of dienst levert, wil je de vergoeding in rekening brengen aan je klant. Dit doe je in de vorm van een verkoopfactuur. Hierin verwerk je onder meer wat je geleverd hebt, en tegen welke prijs.

Let erop dat verkoopfacturen van de belastingdienst aan een aantal voorwaarden moet voldoen. Nadat je de factuur verstuurd hebt, moet je deze opnemen in je administratie. Dit doe je in je verkoopjournaal.

Een verkoopjournaal opzetten

Van al je verzonden facturen moet je in principe de volgende gegevens in je verkoopjournaal opnemen:

  • de datum van de factuur
  • het nummer van de factuur
  • de naam en het adres van de klant
  • het btw-identificatienummer van de klant (alleen bij handel met andere EU-landen en daarmee samenhangende diensten)
  • een duidelijke omschrijving van de goederen of diensten die je hebt geleverd
  • het aantal geleverde goederen of verleende diensten
  • de prijs exclusief btw, uitgesplitst naar btw-tarief
  • het te betalen btw-bedrag, uitgesplitst naar btw-tarief

De administratie van je verkoop kan echter ook eenvoudiger. Je mag de gegevens die je vastlegt in je boekhouding namelijk ook beperken tot de volgende gegevens:

  • het nummer van de factuur of een ander uniek kenmerk
  • de prijs exclusief btw
  • het te betalen btw-bedrag

Aan de hand van het factuurnummer of kenmerk moet de factuur die bij de boeking hoort dan gemakkelijk terug te vinden zijn.

Je verkoopjournaal ziet er dan bijvoorbeeld als volgt uit:

Datum

Factuurnummer

Omzet

Btw

28-01-2017

Factuur 20170001

€ 1.000

€ 210

 

Boeken van verkoopfacturen op je winst- en verliesrekening en balans

Nu je weet hoe je de factuur vast moet leggen in je administratie, gaan we je uitleggen hoe deze geboekt wordt op de winst- en verliesrekening en balans. Iedere verkoopfactuur die je verstuurt heeft namelijk gevolgen voor deze rapportages. Hoe dat gaat, kunnen we het beste laten zien aan de hand van een voorbeeld.   

Voorbeeld

Stel je hebt advies gegeven aan een bedrijf en ontvangt daarvoor een vergoeding. Je wilt een factuur sturen van € 1.000 en moet hier ook nog 21% btw over rekenen. Dit brengt het totaal van de factuur op € 1.210 inclusief btw. Nadat je de factuur verstuurd hebt boek je deze als volgt in je rapportage: 

 

Winst- en verliesrekening

 

Debet

Credit

Omzet

 

€ 1.000

 

Balans

 

Debet

Credit

Debiteuren (klanten)

€ 1.210

 

Btw

 

€ 210

 

Zoals je ziet wordt de factuur direct geboekt als omzet. Ook als de klant nog niet betaald heeft. De omzet wordt daarbij altijd geboekt exclusief btw.

Aangezien de factuur nog niet betaald is, heb je nog € 1.210 incl. btw tegoed van je klant. Dit vormt een bezit en wordt daarom op de debetzijde van de balans geboekt. De post klanten wordt in de boekhoudkunde met een sjiek woord ‘debiteuren’ genoemd.

Over de omzet wordt btw gerekend die je moet betalen aan de belastingdienst. Je hebt dus een schuld van € 210 aan btw. Daarom wordt de btw aan de creditzijde geboekt. Deze btw betaal je uiteindelijk via de btw-aangifte. Daarover later meer.

Je klant betaalt vervolgens de factuur. Dit betekent dat zijn schuld afneemt met € 1.210. Jouw banksaldo neemt met datzelfde bedrag toe. De boeking van deze betaling ziet er dus als volgt uit:

 

Balans

 

Debet

Credit

Debiteuren (klanten)

 

€ 1.210

Bank

€ 1.210

 

De post debiteuren wordt tegen elkaar weggestreept, en verdwijnt daarmee weer uit de balans

Debiteuren (klanten)

1.210

€ 1.210

 

Je rapportages zien er na deze boeking als volgt uit:

 

Winst- en verliesrekening

 

Debet

Credit

Omzet

 

€ 1.000

 

Balans

 

Debet

Credit

Bank

€ 1.210

 

Btw

 

€ 210

Eigen vermogen

 

€ 1.000

 

Zoals eerder vermeld is de balans hierbij een momentopname. In deze momentopname komt het eigen vermogen uit op: activa - passiva = €1.210 - € 210 = € 1.000.

Zoals je ziet heeft zowel het versturen van de factuur als de betaling gevolgen voor de rapportages. Dit geldt ook voor alle andere transacties rondom bijvoorbeeld verschillende soorten kosten, de aanschaf van bedrijfsmiddelen, leningen, privé betaalde facturen, gemengde kosten, betaalde btw-aangiftes enzovoort.

Daarom is het een behoorlijke opgave om je boekhouding geheel zelfstandig te doen. Maak je echter gebruik van Boekk? Dan verlopen dit soort boekingen volledig automatisch. Nu we het boeken van verkoopfacturen in de basis behandeld hebben gaan we verder met inkoop.

Terug naar Basiscursus administratie voor ondernemers

Starten met Boekk!
Vragen? Neem contact met ons op