Als ondernemer heb je te maken met enerzijds je verkoop, en anderzijds je inkoop. De facturen en bonnetjes daarvan dien je op te nemen in je administratie. Vervolgens verwerk je ze in respectievelijk je winst-en verliesrekening en je balans.
In de basis bestaat een administratie daarom uit de volgende onderdelen:
- inkoopjournaal
- verkoopjournaal
- de winst- en verliesrekening
- balans.
Als je met contant geld handelt, zul je ook een kasboek in moeten richten. Heb je een eenmanszaak? Dan doe je er goed aan om ook je gewerkte uren bij te houden.
Tot slot wil je ook altijd een rittenregistratie bijhouden als je gebruikmaakt van een auto. Optioneel kun je daarom je boekhouding uitbreiden met de volgende onderdelen:
- kasboek
- urenregistratie
- rittenregistratie
Al deze rapportages moeten van de belastingdienst aan bepaalde eisen voldoen. De belastingdienst wil namelijk op ieder moment in staat zijn om je administratie te controleren. Ook in het verleden. Mede daarom ben je verplicht je administratie inclusief bijbehorende facturen tenminste 7 jaar te bewaren.
Zoals je ziet heeft het best wel wat voeten in de aarde om zelf je administratie in te richten en bij te houden. Dit is de reden waarom veel ondernemers al snel besluiten om hun administratie geheel uit te besteden aan een boekhouder. Dit is naar onze mening echter duur en onnodig!
Met een programma als Boekk is het namelijk heel gemakkelijk om zelf je administratie te doen. Dat maakt zelfs een cursus als deze overbodig.
Wil je toch zelf je administratie opzetten of gewoon meer weten over boekhouden? Dan zullen we nu de basisonderdelen verder toelichten.
We beginnen daarbij met de winst- en verliesrekening.