Als eerder besproken wordt er over je inkoop- en verkoopfacturen btw geheven.
Als je een verkoopfactuur verstuurt, moet jouw klant moet deze btw aan jou betalen. Jij betaalt op jouw beurt deze btw weer aan de belastingdienst. Dit doe je door alle omzet en btw voor een gegeven periode op te nemen in de btw-aangifte.
Doorgaans dien je ieder kwartaal in te loggen op de website van de belastingdienst om daar je btw-aangifte in te vullen. De belastingdienst stelt je daarvan per e-mail op de hoogte.
Let erop dat je deze btw-aangifte op tijd indient en betaalt!
Verkoop opnemen in je btw-aangifte
Zolang je binnen Nederland handelt, komen al je verkoopfacturen in vak 1 van de btw-aangifte terecht. De meeste diensten en producten zijn belast met 21% btw. De bijbehorende omzet en btw vul je in bij regel 1a.
Datgene dat belast is met 6% btw vul je in bij 1b. Tot slot wordt alles wat belast is met 0% btw ingevuld bij 1c. In ons voorbeeld hebben we een factuur gestuurd ter waarde van € 1000 die met 21% btw belast is. We vullen deze dus in bij regel 1a.
Inkoop opnemen in je btw-aangifte
Afhankelijk van de kostensoort mag je de btw die je betaalt over je zakelijke inkoopfacturen aftrekken in de btw-aangifte. Binnen het kwartaal van de btw-aangifte tel je alle btw over je inkoopfacturen op, en vult dit in in bij 5b. Dit wordt btw voorbelasting genoemd.
In ons voorbeeld hebben we een inkoopfactuur geboekt ter waarde van € 121 inclusief € 21 btw. We vullen het totaal aan btw in bij 5b.
Als je alleen deze verkoop- en inkoopfactuur zou boeken in het eerste kwartaal betekent dit dat je € 210 - € 21 = € 189 btw moet betalen. Dit doe je nadat je de btw-aangifte ingediend hebt bij de belasting. Je ontvangt dan een definitieve btw-aangifte met bijbehorend betalingskenmerk.
Je kunt de aangifte betalen vanaf je zakelijke rekening onder vermelding van het betalingskenmerk. Vervolgens boek je deze betaling als volgt in je rapportage:
Balans
Debet |
Credit |
|
Bank |
€ 189 |
|
Btw |
€ 189 |
Je rapportages komen er daarna als volgt uit te zien:
Winst- en verliesrekening
Debet |
Credit |
|
Omzet |
€ 1.000 |
|
Kosten |
€ 100 |
Balans
Debet |
Credit |
|
Bank |
€ 900 |
|
Eigen vermogen |
€ 900 |
Met de boeking van de btw-aangifte komen we aan het eind van de basiscursus boekhouden. Zoals je ziet is het mogelijk om als ondernemer je boekhouding zelfstandig te doen in bijvoorbeeld excel. Wel is het zo dat je goed op de hoogte moet zijn van de vele regels rond kostensoorten, btw-regelgeving en alle consequenties van transacties voor je boekhouding.
Dit is dan ook de reden waarom de meeste ondernemers ervoor kiezen om gebruik te maken van een boekhoudprogramma en/of een boekhouder. Je zult zien dat dit je veel tijd en geld kan besparen. We nodigen je daarom van harte uit om eens gratis rond te kijken binnen ons programma. We wensen je heel veel succes met ondernemen!